Thursday, May 8, 2008

تقديم

بصوا بقى ... الاول كده لازم تعرفوا الحدوتة
زمان ..زيى زاى ناس كتير ... قريت كتاب "الرجال من المريخ و النساء من الزهرة" . و فى معرض الكتاب اللى فات لقيت طبعة جديدة من السلسلة و بدأت اقراه تانى.

الرجل جون جراى ده فعلا عنده حق .. بس ساعات كنت بحس الامثلة مش راكبة علينا او التطبيقات مش دقيقة
قلت بس .. انا هاحكى حكاية زهرة و مريخ ( النسخية المصرية لجيل الالفية ) - حتة اسم - ههههههه

فى الاول خالص فكرت ان زهرة و مريخ يبقوا شخصيتين ثابتين ... بس لقيت ان عشان شخصية مريخ تبقى موضوعية لازم يبنيها راجل... فقلت لنفسى و ليه لأة؟

بدأت رحلة البحث فى كل اللى اعرفهم و اللى ماعرفهمش عن حد يتولى شخصية مريخ
انا اكتب زهرة
و هو يكتب مريخ
و كان مطلوب فيه المواصفات الآتية:

1- يهوى الكتابة
2- مهتم و له وجهة نظر فى حوار الرجالة و الستات
3- فى الفئة العمرية من 25 الى 30 عشان من سنى لضمان ان الاختلاف الوحيد يكون فى كونه راجل و كونى ست و مايكونش السن عامل بعد فكرى
4- دماغه ماتكونش اللى هو بايظة اوى عشان نعرف نتفاهم و برضه مش الوهم عشان تتوجد الخلافات اللى نقدر نشارك الناس فيها
و قلت بس .. انا الاقيه و بعدين نبدأ نروح كل حتة و نتكلم فى كل حاجة و نسجل الحواديت دى

بعدين قلت لروحى طب ماهو لو الشخص المعجزة ده كان اصلا موجود ماكانش هايبقى فى مشاكل تانية كتير ...ههههههههه

فخلاص ... هنمشيها زهرة و مريخ من عندى انا ... حتى كده هاتكون اثرى لانها بتتكلم عن كذا زهرة و عن اكتر من مريخ

بس فى حاجة ... انا هاقول الكلام المريخى زى ماهو .. حتى لو بان كلام عجيب و غير منطقى
ماهو ان شاء الله اما نتكلم و نقرا و نكتب مريخى و هم يتكلموا و يسمعوا زهرى ... جايز ... جايز نفهم اى حاجة

و مش عايزة حد من معشر آل مريخ ييجى يقوللى مفيش الكلام ولا احنا مش بنعمل كده.. انا مريخ مش هايبقى من نسج خيالى.. كل مرة هايكون مريخ انا شفته او سمعته

و عايزاكم كل مرة انتوا اللى تقولولى ممكن يكون فين الحل بين رزة و ميخا


3 comments:

Anonymous said...

مش تقولي أن عندك المدونة الروعة دي ..
فكرتها حلوة جدا .

مستني كل بوست

Unknown said...

Pretty nice, pretty sad, pretty new.
I can write, and I don't like the women when they so close, just far enough to be friends or something I can't say. I don't disrespect them, I just know that I will as soon as we get married. Would you like me to share?

Reham said...

ليه يا ايمان بطلتى تكتبى هنا؟؟؟؟؟